عوامل موثر بر قيمت بيتكوين

ارز ديجيتال براي همه

عوامل موثر بر قيمت بيتكوين

دراين مقاله قصد داريم به عوامل موثر بر قيمت بيتكوين بپردازيم.

عوامل موثر بر قيمت بيتكوينعوامل موثر بر قيمت بيتكوين

 

بيتكوين هم مثل اكثر ارزهاي ديجيتال بي ثبات است. به عنوان مثال از نوامبر تا دسامبر ۲۰۱۷ قيمت بيتكوين بيش از ۲۲۰ درصد افزايش داشته است.

همچنين بين ژانويه تا فوريه ۲۰۱۸ قيمت بيتكوين يك اصلاح شديد را تجربه كرده و حدود ۶۰ درصد ارزش خود را قبل از شروع يك بازار خرسي چندماهه از دست داده است. بازار گاوي سال ۲۰۱۹ هم شاهدي بر اين بي ثباتي است.

بيشتر ارزهاي ديجيتال به بيتكوين وابسته هستند و از نوسانات آن تاثير مي پذيرند. پس بهتر است با شناخت عوامل تاثيرگذار بر قيمت بيتكوين دلايل اين بالا و پايين رفتن قيمت را بيابيم. به اين ترتيب مي توانيم پيش بيني بهتري از روند قيمت ها داشته باشيم.

لازم به ذكر است كه تاثير اين عوامل بر قيمت بيتكوين و ساير رمزارزها معمولا تشديد مي شود. اين شدت به دليل ناآگاهي سرمايه گذاران از دنياي جديد ارزهاي ديجيتال و واكنش هاي نامناسب و هيجاني و خريد و فروش نامناسب است.

عوامل موثر بر نوسان قيمت بيتكوين

هر چند اين عوامل بسيار زياد هستند اما  در اينجا به پنج مورد مهم تر پرداخته شده است.

قانون عرضه و تقاضا

بيتكوين هم مانند ساير دارايي ها از قانون عرضه و تقاضا پيروي مي كند.
عرضه بيتكوين را مي توان با طلا مقايسه كرد زيرا ميزان مشخصي از بيتكوين مي تواند در گردش باشد درست مثل مجموع ميزان طلاي موجود در كره زمين كه ثابت است. اگر معدنچي ها طلاي جديدي را از معادن استخراج كنند و به چرخه فروش برسانند ماينرهاي بيتكوين هم بايد براي ايجاد بيتكوين هاي جديد اقدام كنند.

براي استخراج بيتكوين بايد از كامپيوترهاي ويژه اي براي حل معادلات پيچيده رياضي استفاده شود و ماينرها در ازاي اين استخراج مقداري بيتكوين به عنوان پاداش دريافت نمايند. با اين كار، عرضه ي بيتكوين موجود در بازار هم افزايش مي يابد.

سمت تقاضا هم در بيتكوين مثل طلا و ساير منابع ارزشمند عمل مي كند.

تاثير تعداد تقاضا بر قيمت بيتكوين

تاثير تعداد تقاضا بر قيمت بيتكوين

تاثير رسانه

تحقيقات زيادي نشان داده است رسانه مهم ترين منبع تاثيرگذار بر قيمت بيتكوين و ساير ارزهاي ديجيتال است. پوشش رسانه اي بهتر به درك بهتر عموم مردم از رمزارزها و بيتكوين منجر مي شود.

تاثير رسانه بر جذب افراد به ارزهاي ديجيتال بر كسي پوشيده نيست.

تاثير رسانه بر جذب افراد به ارزهاي ديجيتال بر كسي پوشيده نيست.

پوشش مثبت رسانه اي بيتكوين معمولا به بالارفتن قيمت ها منجر مي شود در حالي كه پوشش منفي رسانه اي تاثير عكس بر قيمت رمزارزها خواهد گذاشت.

همچنين نبايد تاثير جمعي برخي اخبار خاص رسانه را ناديده گرفت. اگر يك سرمايه گذار يك خبر مهم مرتبط با ارزهاي ديجيتال را بشنود با استفاده از شبكه هاي اجتماعي به سرعت خبر را به ديگران منتقل مي كند و اين موجب تاثير زياد يك خبر بر قيمت ها مي شود.

به عنوان مثال يك شركت مطرح بين المللي اعلام مي كند در آينده قصد سرمايه گذاري در ريپل را دارد. همين اعلام ساده باعث افزايش شديد قيمت ريپل مي شود. در واقع، سرمايه گذاران با اطلاع از اين خبر به مشروعيت ريپل اطمينان پيدا مي كنند زيرا اين شركت بزرگ قصد سرمايه گذاري در ريپل و حمايت از آن را دارد. در نتيجه اين اطمينان باعث افزايش سرمايه گذاري در ريپل مي شود.

بنابراين پيگيري آخرين اخبار بيتكوين و ارزهاي ديجيتال براي پيش بيني بهتر موجهاي خرسي و گاوي در آينده اهميت بسياري دارد.

همچنين بخوانيد | آخرين اخبار بيتكوين

وقايع سياسي

وقايع سياسي علاوه بر تاثير بر پول‌هاي سنتي، بر قيمت ارزهاي ديجيتال نيز تأثير مي‌گذارند.
با اين حال، تغيير قيمت بيت كوين ناشي از وقايع سياسي به طور كلي بر خلاف آنچه براي ارزهاي بانك مركزي اتفاق مي‌افتد، است. عدم اطمينان در اقتصاد يك كشور باعث مي‌شود مردم به جاي ارزهاي سنتي، شانس خود را با ارزهاي ديجيتال امتحان كنند.

 

تاثير تنش سياسي بر قيمت بيتكوين

تاثير تنش سياسي بر قيمت بيتكوين

 

از آنجا كه بيت كوين رهبر برجسته‌اي در ارزهاي ديجيتال است، قبل از اينكه بر ساير ارزهاي موجود در بازار تأثير بگذارد، قيمت آن افزايش مي‌يابد.
براي مثال بحران اقتصادي يونان در سال ۲۰۱۵ ، باعث شد تعداد زيادي از معامله گران يونان به سرمايه گذاري در بيت كوين علاقه‌مند شوند. اتفاقات مشابه زماني بود كه انگليس تصميم به ترك اتحاديه اروپا گرفت يا هنگام انتخاب دونالد ترامپ به عنوان رئيس جمهور آمريكا.
سرانجام، جنگ تجاري بين ايالات متحده و چين در ماه‌هاي اخير بر قيمت بيت كوين تأثير داشته است.

تصميم‌هاي نظارتي كه توسط دولت‌ها گرفته مي‌شود

از آنجا كه بيت كوين و ارزهاي ديجيتال يك مفهوم جديد هستند، اتخاذ موضع ميان مدت بر روي آن‌ها براي دولت‌ها دشوار است.

دولت‌ها مرتباً مقررات مربوط به آن‌ها را از نظر ماليات و موارد ديگر تغيير مي‌دهند.در حالي كه بيت كوين غير متمركز و مستقل از نفوذ دولت‌هاي مركزي است، مقررات تصميم گرفته شده توسط دولت‌ها تأثير مستقيمي بر سيستم خواهد داشت، زيرا بر سرمايه گذاري در ارزهاي رمزپايه اعمال مي شود. ترس‌هايي كه از بيانيه‌ها يا تصميمات دولت ناشي مي‌شود، مطمئناً باعث سقوط قيمت بيت كوين خواهد شد.

هنگامي كه چين تصميمات بسيار سختي را درباره بيت كوين گرفت كه در پايان سال ۲۰۱۷ چندين بستر تجاري را ببندد، قيمت بيت كوين به طرز چشمگيري سقوط كرد.

به عنوان مثال، ما هنوز افت ۱۰۰ ميليارد دلاري در بازار ارز ديجيتال را فقط در ۲۴ ساعت در ابتداي فوريه ۲۰۱۸ به ياد داريم. اين امر پس از اعلام تغييرات احتمالي نظارتي توسط دولت‌هاي مختلف آسيا (چين، هند، كره جنوبي، …) صورت گرفت.در مقابل، اين كافي بود كه دولت ژاپن بيت كوين را به عنوان ارز قانوني، رسميت دهد تا تاثير آن در ماه هاي بعدي ناپديد شود.

تصميمات دولت بر قيمت بيتكوين بسيار موثر است.

تصميمات دولت بر قيمت بيتكوين بسيار موثر است.

 

تغييرات در جامعه بيت كوين

يكي ديگر از عوامل موثر بر ناپايداري بيت كوين، حاكميت آن توسط يك جامعه است كه در تلاش براي يافتن اجماع براي اطمينان از آينده خود در ميان مدت و بلند مدت هستند.

تصميمات گرفته شده توسط جامعه، براي بلاك چين بيت كوين و كل اكوسيستم آن، به عنوان يك كل تأثير مي گذارد.

تصميمات گرفته شده توسط جامعه، براي بلاك چين بيت كوين و كل اكوسيستم آن، به عنوان يك كل تأثير مي گذارد.

 

 

هنگامي كه اجماع حاصل نمي شود، مانند مورد افزايش اندازه بلاك در سال ۲۰۱۷، يك هارد فورك ممكن است ايجاد شود كه منجر به جداسازي يك بلاك به ۲ بلاك جداگانه طبق قوانين مختلف شود. اينگونه است كه بيت كوين كش در آگوست سال ۲۰۱۷ به دنيا آمد.

اين دوره از بي ثباتي در جامعه نسبت به قوانين بيت كوين و آينده آن، اغلب تأثير منفي بر قيمت بيت كوين داشته است. با اين وجود، پس از گذشت فورك، مي توانيم ببينيم كه اين روند به سمت بهبود و رو به رشد است. بنابراين اين احتمالاً فرصتي است تا از آن استفاده كنيم تا در زمان پايين بودن قيمت بيت كوين سرمايه گذاري كرده و سود خوبي كسب كنيم.

نتيجه گيري

درست همانطور كه بازارهاي مالي فراز و نشيب دارند، بيت كوين و ارزهاي ديجيتال نيز فراز و نشيب‌هايي دارند. با توجه به جديد بودن بلاك چين و بيت كوين، اين چرخه‌هاي افزايش يا كاهش بسيار قوي‌تر هستند. بنابراين خوب است كه تا حد امكان از عواملي كه در قيمت بيت كوين تأثير مي‌گذارد، آگاه باشيد تا بتوانيد به بهترين شكل ممكن عكس العمل نشان داده و يا حتي پيش بيني كرده و به يك روش ايده آل در معاملات بپردازيد.
اين احتمال وجود دارد كه بيت كوين و بازار ارزهاي ديجيتال به طور كامل رشد كنند، در اين صورت اين نوسانات زياد به زودي از بين بروند و خطرات محدود شوند.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.